
Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen

Provincieraad geeft groen licht voor heraanleg Stroroute tussen Zonnebeke en Roeselare
De Stroroute, een belangrijke schakel Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk in West-Vlaanderen , krijgt binnenkort een grondige opwaardering. De provincieraad keurde vandaag het bestek en de plaatsingsprocedure goed voor de heraanleg en herinrichting van de fietssnelweg tussen de Langemarkstraat in Zonnebeke en de Hazegoedweg in Roeselare. “Met deze investering willen de fietsverbinding tussen de kernen van Ieper, Zonnebeke, Moorslede, Passendale en Roeselare functioneel versterken. Dit betekent een meerwaarde voor zowel het functionele als recreatieve fietsverkeer in West-Vlaanderen. Zo toont de provincie zich opnieuw als pionier in duurzame mobiliteit”, stelt gedeputeerde van Mobiliteit Kelly Detavernier.
De huidige Stroroute is op verschillende plaatsen verouderd en niet uniform ingericht, met wisselende verhardingen en een breedte tussen 2,25 en 2,5 meter. Dit leidt regelmatig tot conflicten tussen gebruikers en onveilige situaties aan kruispunten. “Met de geplande ingrepen wordt de volledige route aangepakt: het fietspad wordt over een totale lengte van 9.5 kilometer verbreed tot 3 meter en voorzien van duurzame betonverharding. Waar mogelijk worden ook de kruispunten heringericht, vaak met verhoogde oversteekzones en aangepaste voorrang voor fietsers”, verduidelijkt Kelly Detavernier.
Intergemeentelijke samenwerking
Het project is een samenwerking tussen de provincie West-Vlaanderen en de gemeenten Zonnebeke, Moorslede en de stad Roeselare. De totale geraamde kostprijs bedraagt 2.020.779,34 euro (excl. BTW). De provincie neemt het grootste aandeel voor haar rekening en voorziet de som van 1.934.248,03 euro (excl. BTW). De gemeenten Zonnebeke en Moorslede maken op hun beurt een bedrag vrij van respectievelijk 2.203,42 euro (excl. BTW) en 84.327.89 (excl. BTW). Het Vlaams Gewest staat via het Relanceplan Vlaamse Veerkracht in voor een tussenkomst van 50 % op de subsidieerbare werken.
Respect voor natuur en omgeving
Hoewel het Fietsvademecum een breedte van 4 meter aanbeveelt, is gekozen voor een beperkte verbreding naar 3 meter om de impact op waardevol groen en natuurzones te beperken. “We namen extra natuur- en groenbeschermende maatregelen in opvolging van de boomeffectenanalyse. Alle bomen en boomwortels langs het traject worden gevrijwaard. Alle gerooide struwelen worden heraangeplant en de opbraakwerken gebeuren onder toeziend oog van een European Tree Worker.” vult gedeputeerde van Milieu, Natuur en Landschap Jurgen Vanlerberghe aan.
Planning en uitvoering
De werken starten na de aanbestedingsprocedure en zullen ongeveer 150 werkdagen in beslag nemen. Voorafgaand aan de uitvoering worden nog het veiligheids- en gezondheidsplan en de resultaten van het bodemonderzoek toegevoegd aan het dossier. Alle noodzakelijke gronden zijn intussen verworven en ook de omgevingsvergunning is verkregen.
