Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen
Provincie West-Vlaanderen investeert 60 miljoen euro in veilig en duurzaam fietsnetwerk
De Provincieraad keurde op donderdag 27 november 2025 het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 goedgekeurd. Met een recordinvestering van 67 miljoen euro in mobiliteit kiest de provincie West-Vlaanderen resoluut voor een veilig, duurzaam en toekomstgericht fietsbeleid. Het grootste deel van dit buget, ruim 60 miljoen euro, gaat naar de uitbouw van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) en de verdere realisatie van fietssnelwegen. “We willen ons nog sterker profileren als écht fietsbestuur,” zegt gedeputeerde Kelly Detavernier, bevoegd voor mobiliteit. “Een kwaliteitsvol fietsnetwerk is niet alleen cruciaal voor het klimaat en de leefbaarheid, maar ook voor onze economie en de dagelijkse bereikbaarheid van onze bedrijven, scholen en woonkernen.”
Het BFF vormt de ruggengraat van dagelijkse fietsmobiliteit in de provincie en telt vandaag 2.673 kilometer, waarvan 2.124 kilometer veilig is ingericht. Toch blijven nog 548 kilometer aan routes waar fietspaden ontbreken of onveilig zijn. Precies daar ligt de focus voor de komende jaren. “Via een rollend investeringsprogramma voorziet de provincie 65 concrete projecten en 50 reserveprojecten, samen goed voor 122 kilometer nieuwe of vernieuwde fietspaden. Dankzij het Fietsfonds worden deze investeringen 50/50 gefinancierd door de provincie en de Vlaamse overheid”, weet gedeputeerde Detavernier.
Verdere uitbouw van fietssnelwegen
Naast het BFF investeert de provincie ook in fietssnelwegen, hoogwaardige en veilige routes die aansluiten op bestaande wegen en infrastructuren. Samen vormen deze fietssnelwegen 614 kilometer binnen het BFF. Voor sommige trajecten volstaan kleine ingrepen en signalisatie, terwijl andere trajecten volledig nieuw moeten worden aangelegd. Voor grondverwervingen wordt jaarlijks 750.000 euro voorzien, goed voor 4,5 miljoen euro over de volledige legislatuur.
Momenteel bereidt de provincie belangrijke projecten voor langs de F7 (Kortrijk–Waregem), de F32 (Roeselare–Torhout–Brugge), de F31 (Brugge–Zeebrugge), de F34 (kustfietssnelweg) en de F35 (Kortemark–Diksmuide). Deze projecten omvatten voorbereidende studies, grondverwervingen en aanleg van fietsbruggen op strategische locaties, zodat de realisatie van deze hoogwaardige verbindingen vlot kan starten zodra de voorbereidingen zijn afgerond.
Projecten in uitvoering in 2026
Voor 2026 staan diverse BFF-projecten gepland, voornamelijk trajecten die al ver in voorbereiding zijn of deels in uitvoering gingen:
- Wingene-Ruiselede, Ruiseledestw fase 2
- Beernem, Akkerstraat
- Harelbeke, Zandbergstraat-Harlemboislaan
-Kortrijk, Bellegemstraat
- Roeselare, Diksmuidsestw
- Tielt, Vinktstraat
- Vleteren, Krombekestraat
- Wevelgem, Wittemolenstraat
- Wielsbeke, Heirweg fase 1
- Hooglede, tunnelmonden Honzebroekstraat
- Zedelgem, Groenestraat
- Tielt, Kanegemstraat fase 1
- Kortemark, Lichterveldestraat
- Tielt, Kanegemstraat fase 2
- Brugge, Kolvestraat
- Lichtervelde, Leisafort
- Poperinge, Westouterseweg fase 1
Kelly Detavernier: “Met deze investeringen maken we zowel de dagelijkse fietsmobiliteit als de grotere verbindingen tussen steden veiliger en vlotter. Zo versterken we de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze provincie en stimuleren we de overgang naar duurzame mobiliteit.”