U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Kelly Detavernier
Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen

Kelly Detavernier geeft aftrap van slotmoment Auteursresidenties
Gepubliceerd op maandag 26 mei 2025
In het project ‘Auteursresidenties’ gingen zes West-Vlaamse auteurs de voorbije maanden vier keer op bezoek in zes basisscholen in onze provincie. Ze werkten er samen met de leerlingen rond verhalen, schrijven, illustreren en vooral: plezier in taal. Zo wilden we met de provincie West-Vlaanderen kinderen op een creatieve manier laten proeven van literatuur én hun lees- en schrijfzin aanwakkeren. Op vrijdag 23 mei 2025 toonden de klassen wat ze hadden gecreëerd: rap, toneel, verteltheater, eigen verhalen... Gedeputeerde Kelly Detavernier gaf de aftrap van dit slotmoment met de volgende speech.
Dames en heren, jongens en meisjes,
Wat een prachtige ochtend en wat leuk om samen met jullie aanwezig te zijn op het slotmoment van het project ‘Auteursresidenties’.
Ik wil eerst alle aanwezigen hartelijk welkom heten: de zes straffe auteurs, de leerlingen en de leerkrachten van zes West-Vlaamse basisscholen, de ouders, en natuurlijk de mensen van de Provincie West-Vlaanderen. Dit is voor jullie de afsluiting van een bijzonder traject.
Het project 'Auteursresidenties' is een uniek initiatief van de Provincie West-Vlaanderen, waarin we de lees- en schrijfvaardigheid van kinderen willen versterken. Het doel was om de kinderen op een interactieve manier kennis te laten maken met de wereld van literatuur. En wat is daar mooier voor dan een samenwerking met zes fantastische West-Vlaamse auteurs, die gedurende vier sessies samen met de leerlingen werkten aan verhalen, illustraties en creatief schrijven?
Het traject heeft niet alleen de verbeelding van de kinderen aangescherpt, maar ook hun nieuwsgierigheid en hun plezier in lezen en schrijven vergroot. Wat we vandaag zien, zijn de eindresultaten van maanden van hard werken, samenwerking en creativiteit.
Elke klas koos ervoor om op zijn eigen manier invulling te geven aan het slotmoment: van rap tot toneel, van voorlezen tot verteltheater. Ze hebben allemaal iets unieks gecreëerd, geïnspireerd door hun eigen verhaal en door de auteurs die hen hebben begeleid. Ongetwijfeld is iedereen razend benieuwd naar de zes toonmomenten die we straks zullen zien.
Dit project is een onderdeel van ons bredere beleid rond geletterdheid, waarin we scholen ondersteunen met verschillende initiatieven en trajecten. We willen literatuur zichtbaar maken, het leesplezier bevorderen en kinderen leren dat boeken en verhalen een wereld van mogelijkheden openen. We zijn bijzonder blij dat we door dit proefproject niet alleen literatuur dichter bij de kinderen hebben kunnen brengen, maar ook een mooi platform hebben gecreëerd voor de auteurs om hun vak en passie te delen.
Vooraleer we van start gaan met de toonmomenten, wil ik nog een paar mensen bedanken die een sleutelrol hebben gespeeld in het succes van dit project.Allereerst dank je wel Laurie, Julie en Sylvie voor jullie geweldige begeleiding en de ondersteuning die jullie hebben geboden. Zonder jullie inzet stonden we hier vandaag niet. En natuurlijk wil ik ook het TOP-team van de Provincie bedanken voor de perfecte organisatie.
Tot slot wil ik alle deelnemers feliciteren: de leerlingen, de auteurs en de leerkrachten. Vandaag is jullie moment om te schitteren en jullie harde werk te tonen. Geniet van de toonmomenten en de interactie met elkaar.
Ik wens jullie allemaal een geweldig slotmoment, en ik ben ervan overtuigd dat dit project de deuren naar nog veel meer lees- en schrijfplezier heeft geopend.
Dank jullie wel en veel plezier!