Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen
Nieuwe fietsinfrastructuur aan Sluis 9 in Kortrijk
De Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk openen samen het vernieuwde fietspad aan Sluis 9, onderdeel van de populaire fietssnelweg F7. Dankzij deze investering kunnen inwoners en pendelaars veiliger en comfortabeler fietsen. Sluis 9 is een belangrijk fietsknooppunt én tegelijk een beschermd monument. De omgeving rond Sluis 9 kreeg een grondige make-over.
"Met de herinrichting van het fietspad aan Sluis 9 tonen Stad Kortrijk en de Provincie West-Vlaanderen dat veilige mobiliteit een echte prioriteit is. Sluis 9 is tegelijk een beschermd monument en een druk fietsknooppunt waar dagelijks honderden fietsers passeren. Dankzij deze werken kunnen zij voortaan vlotter, comfortabeler en vooral veiliger doorstromen. Door in te zetten op kwaliteit en samenwerking, en met respect voor de erfgoedwaarde en de omgeving, versterken we het bovenlokaal fietsnetwerk en maken we het aantrekkelijker voor iedereen die de fiets neemt", stelt Kelly Detavernier, gedeputeerde Provincie West-Vlaanderen.
De werken waren nodig omdat twee drukke kruispunten (Stasegemsestraat–Passionistenlaan en Visserskaai–Vredelaan) hier samenkomen. Het project kende heel wat uitdagingen, zoals:
- de verwerving van gronden om het fietspad langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk door te trekken tot aan de sluis;
- het overbruggen van grote hoogteverschillen in de Spinnerijkaai;
- het behoud van waardevolle bomen;
- het garanderen van de vrije doorgang onder de spoorwegbruggen;
- het intensief overleg met partners en tegelijk het permanent toegankelijk houden voor fietsers.
In november volgen nog de aanplant van 14 nieuwe bomen en een twintigtal groenzones. Het project is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen en de Stad Kortrijk.
Schakel in groter fietsnetwerk
Het fietspad maakt deel uit van de fietssnelweg F7 en is bovendien een cruciale schakel in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Het nieuwe fietspad werd ondersteund door het Vlaamse Kopenhagenplan en het Fietsfonds, die lokale besturen helpen bij investeringen in fietsinfrastructuur en fietssnelwegen.
Groener en veiliger
De omgeving van Sluis 9 is niet alleen veiliger maar ook aangenamer geworden. Enkele realisaties:
- verkeersplateau en zebrapad in de Spinnerijkaai ter hoogte van de spoorwegbrug
- doortrekken van het jaagpad tot aan het sluisbrugje, met de aanleg van een buurtparkje met banken;
- verkeersplateaus aan de kruispunten Passionistenlaan–Stasegemsestraat en Vredelaan–Visserskaai;
- vernieuwde voet- en fietspaden met extra aandacht voor toegankelijkheid;
- nieuwe groenzones aan beide zijden van het kanaal.
Gedeelde investering
De werken startten op 12 december 2024 en duurden 80 werkdagen. Ze werden uitgevoerd door TM Growebo BV – De Vriese Raf NV (Gullegem) voor een totaalbedrag van 908.691 euro (750.985 euro excl. btw).De Provincie investeerde 228.658 euro, waarvan de helft via het Fietsfonds door Vlaanderen wordt gedragen.Stad Kortrijk nam het overige deel op voor 680.033 euro, waarvan een derde gesubsidieerd door het Kopenhagenplan.Voor de toegankelijkheid van twee bushaltes zorgde De Lijn voor een bijkomende subsidie van 5.000 euro per halte.
Fietsbeleid in de praktijk
"Met dit project versterken we de verkeersveiligheid op een van de drukste fietsknooppunten van onze stad. We zorgen ervoor dat fietsers en voetgangers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen in een aantrekkelijke, toegankelijke omgeving. Dit is een mooi voorbeeld van hoe we mobiliteit, toegankelijkheid en kwaliteit van het openbaar domein hand in hand laten gaan", besluit Trui Steenhoudt, schepen van mobiliteit en openbare werken
Behoud van industrieel erfgoed
Sluis 9 is een tastbare herinnering aan de industriële geschiedenis van Kortrijk. Het Kanaal Bossuit-Kortrijk werd tussen 1857 en 1861 met de hand gegraven en vormde een levensader voor de handel. Oorspronkelijk werden er 11 sluizen gebouwd. Sluis 9 is, samen met Sluis 10 en Sluis 11, een van de drie bouwwerken die bewaard zijn gebleven in hun originele 19e-eeuwse staat.